قالب فابریک (لبه تسمه ای)

ما یک تیم متخصص در حوزه قالب‌بندی بتن هستیم. با سابقه‌ای فراگیر در ارائه خدمات قالب‌بندی بتن و تامین کننده انواع محصولات بتن، هدف ما ارائه بهترین راهکار‌ها و اجرای بهترین پروژه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نیز مهندسی معکوس برای رسیدن به توانایی‌ها و توانمندی‌های بالاست.

025-33803080 | 025-33803070

قالب لب تسمه ای یا قالب لبه جوشی یکی از دو نوع قالب فلزی بتن است. به صورت کلی دلیل نام گذاری قالب بتن لبه جوشی به دلیل جوش دادن قسمت قالب رویه به تسمه ها می باشد. این قالب با تسمه های 5 و 6 سانتی و با ارتفاع 1، 1.5 و 2 متری تولید می شود. قالب تسمه ای با دو نوع جوش co2 و جوش برق تهیه می شود. جوش برق یا جوش معمولی نمی تواند در برابر ضربه و فشار قالب را محافظت کند.

جوش co2 اتصال بهتری را فراهم می کند، به دلیل اینکه جوش co2 در فشارهای بالای تحمل بهتری داشته و میزان شکنندگی پایین تر است. جوشکاری قالب باعث افزایش عمر مفید قالب می شود.

جوشکاری co2 باید طبق استاندارد های تعریف شده و به صورت اصولی انجام شود، جوشکاری غیر اصولی نه تنها عمر قالب را کاهش می دهد، بلکه باعث باز شدن تسمه ها از رویه قالب شده و حتی ممکن است در فشار بتن ریزی در قالب بندی باز شده و به سازه ضرر وارد کند.قالب لبه تسمه ای به دلیل ایجاد جوش برای اتصال لبه ها به قالب وزن بالاتری دارد و قیمت پایین تری نیز نسبت به قالب لبه خم دارد.

انواع قالب بتن لبه تسمه ای

قالب بتن لبه 5 تسمه ای

اگر عرض تسمه قالب فلزی بتن، 5 سانتی متر باشد به آن قالب لبه 5 سانت می گویند. برای اولین بار این قالب توسط شرکت صنعت یدک ساخته شد. علت نام گذاری این قالب به قالب لبه 5 تسمه ای به دلیل لبه 5 سانتی متری لبه قالب می باشد. ورق استفاده شده در قالب لبه 5 فولاد مبارکه st37 با ضخامت 3 میلی متر می باشد، همچنین عرض تسمه های پانچ شده دور لبه ی قالب، 4.7 سانتی متر با ضخامت 5 میلی متر است. تسمه های داخلی استفاده نیز ضخامت 4 میلی متری دارند. وزن یک قالب 100×50 لبه 5 تسمه ای حدود 20 کیلوگرم است.

قالب بتن لبه 6 تسمه ای

اگر عرض تسمه در قالب بتن فلزی، 6 سانتی متر باشد، به آن قالب لبه 6 تسمه ای می گویند. تنها قالب های تسمه ای یا جوشی می توانند لبه 6 سانتی داشته باشند و قالب لبه خم با لبه 6 سانتی ساخته نمی شود. این قالب برای اولین بار توسط شرکت بوذرجمهر در شهر کاشان تولید و به طرح بوذرمهری و یا بوذر جمهر لبه 6 جوشی نیز معروف است.

کف قالب فلزی لبه 6 از جنس ورق فولادی st37 به ضخامت 3 میلی متر می باشد.

تسمه های دور قالب فلزی لبه 6 دارای عرض 5.7 سانتی متر و ضخامت 5 میلی متری هستندو همچنین تسمه های پرکننده داخلی که باعث استحکام قالب می شوند در قالب تسمه ای ضخامت 4 میلی متری دارند.

با توجه به اینکه عرض لبه های قالب لبه 5 و قالب لبه 6 با هم یکسان نیست و لبه ها و سوراخ های تسمه دو قالب روبروی هم قرار نمی گیرد، نمی توان آن ها را به هم متصل کرد. قالب لبه 6 نسبت به قالب های دیگر وزن بیشتری دارد و همین اضافه وزن باعث می شود که استحکام و مقاومت آن از دیگر قالب ها بیشتر باشد و در فشار بتن ریزی خم نمی شود و موج بر نمی دارد. در صورتی که قالب لبه 6 از ارتفاع زیاد پرت نشو، می توان آن را تا 60 بار بدون مشکل استفاده کرد.

مزایای قالب بتن لبه جوش

قیمت قالب لبه تسمه ای نسبت به قالب لبه خم 20 درصد پایین تر می باشد.

در صورت خرابی، خم برداشتن به راحتی قابل تعمیر است.

به علت تولید در بسیاری از کارخانه های کشور، به آسانی قابل تهیه است.

سطح بتن تولید شده با قالب های لبه خم صاف و اکسپوزه است.

مشخصات قالب فلزی لبه جوش

در قالب فلزی لبه جوشی صفحه قالب و تسمه ها در ابعاد مشخصی به صورت جدا برش زده شده و بعد از برش با استفاده از جوش co2 یا جوش برق به یکدیگر متصل می شوند. تسمه های قالب باعرض 5 و 6 سانتی متر متری برش زده می شوند و قالب رویه در ابعاد 1، 1.5 و 2 متری برش زده می شود.

وزن هر متر مربع قالب تسمه ای لبه 5 ، 40 کیلوگرم و وزن هر متر مربع قالب تسمه ای لبه 6 ، 43 کیلوگرم است. در نیتجه وزن قالب لبه 6 تسمه ای نسبت به قالب لبه تسمه ای لبه 5 بیشتر بوده و مقاومت بالاتری در مقابل فشار و همچنین طول عمر بالاتری دارد.

در قالب لبه تسمه ای به دلیل جوش زدن رویه به تسمه ها، درز کمتری در قالب وجود دارد و در نتیجه شیره بتن از قالب خارج نمی شود.

قالب فلزی تسمه ای به دلیل جوش داده شدن سطح صاف تر و یکدست تری داشته و در نتیجه در سازه بتنی سطح یکدست تری ایجاد می کند.

قالب فلزی لبه جوش بیشتر از قالب لبه خم تولید شده و کارفرمایان راحت تر می تواند قالب را تهیه کنند.

قیمت قالب لبه تسمه ای

قالب تسمه ای به دلیل قیمت پایین نسبت به قالب لبه خم طرفداران بیشتری در ایران دارد. پیمانکاران نیمه جنوبی کشور علاقه ای بیشتری به استفاده از قالب تسمه ای برای پروژه های عمرانی خود دارند.

دلیل این امر تولید انبوه تر قالب بتن تسمه ای در شرکت های تولید قالب بتن در این مناطق بوده است. قیمت قالب لبه 5 سانت و لبه 6 سانت تسمه ای تقریبا یکسان است و تفاوت چندانی ندارد، اما قیمت قالب لبه 5 تسمه ای نسبت به قالب لبه 6 تسمه ای در ابعاد یکسان، قیمت بیشتری دارد