لوله دار بست

ما یک تیم متخصص در حوزه قالب‌بندی بتن هستیم. با سابقه‌ای فراگیر در ارائه خدمات قالب‌بندی بتن و تامین کننده انواع محصولات بتن، هدف ما ارائه بهترین راهکار‌ها و اجرای بهترین پروژه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نیز مهندسی معکوس برای رسیدن به توانایی‌ها و توانمندی‌های بالاست.

025-33803080 | 025-33803070

خرید داربست فلزی و یا اجاره آن، با توجه به مزایای بسیاری که برای صنعت ساخت‌و‌ساز دارد، امری معقول به نظر می‌رسد. به صورت کلی داربست سازه‌ای از جنس چوب یا فلز است که به صورت موقت نصب شده و امکان دسترسی به نقاط مختلف و خطرناک را با هدف تعمیر و یا ساخت سازه‌های مختلف، امکان‌پذیر می‌کند. طراحی و تولید انواع داربست، نیازمند تخصص و مهارت‌های مهمی است؛ زیرا داربست باید ایمنی کار را تضمین کرده و دچار ریزش نشود تا خطر تلفات جانی یا مالی کاهش پیدا کند. امروزه غالباً از داربست با جنس فلز استفاده می‌شود. این داربست‌ها معمولاً به صورت لوله و در اندازه‌های 6 متری، 3 متری و قالب و بست طراحی و تولید می‌شوند. البته با توجه به مختلف‌بودن متراژ ساختمان‌ها، از لوله‌هایی با متراژ کمتر یا بیشتر از این میزان هم برای برپایی و نصب داربست استفاده می‌شود. در صنعت سازه با ما همراه باشید تا با انواع داربست، مزایای خرید داربست فلزی و کاربرد این محصول و… بیشتر آشنا شویم. داربست فلزی

تاریخچه داربست

براساس نقش و نگار باقی‌مانده در غار لاسکو در فرانسه، چیزی حدودا 17000 سال قبل، از سازه‌هایی مانند داربست امروزی برای رنگ‌آمیزی استفاده ‌شده‌است. نقوش کار‌شده روی آثار به جا مانده از اوایل قرن پنجم قبل از میلاد، نشان می‌دهد که یونانیان در سده‌های بسیار دور، از داربست برای ساخت و ساز استفاده می‌کردند. از طرفی مطابق با شواهد موجود، مصریان باستان و چینی‌ها از سازه‌هایی مانند داربست برای ساخت بناهای مرتفع بهره می‌برده‌اند.

کاربرد داربست فلزی

خرید داربست‌ فلزی  و کاربرد آن در صنعت ساخت‌و‌ساز، نقش بسیار مهمی دارد؛ به طوری که از آن به عنوان یکی از عناصر اصلی سیستم سازه‌ای ساختمان استفاده می‌شود. به صورت کلی کاربردهای داربست فلزی در ساختمان‌ها عبارتند از:

پل‌ ها و تونل‌ ها

برای ساخت پل‌ها و تونل‌ها، داربست‌های فلزی به عنوان عناصر اصلی استفاده می‌شوند. این داربست‌ها از استحکام بالایی برخوردار بوده و می‌توانند با شرایط محیطی سخت مقابله کنند.

ساختارهای بتنی

در ساختمان‌های بتنی، داربست‌های فلزی به عنوان تقویت‌کننده‌ها یا موارد تحتانی (Rebar) استفاده می‌شوند. خرید داربست فلزی و استفاده از آن، به بتن کمک می‌کند تا با بارهای فشاری و کششی بهتر کنار بیاید. خرید داربست فلزی

سیستم ‌های انتقال نیرو

داربست‌های فلزی در ساختمان‌ها برای انتقال فشار ناشی از وزن و بارهای مختلف به کار می‌روند. این فشار ممکن است از طریق دیوارها، ستون‌ها و سایر اعضای ساختمان به زیرساخت ساختمان منتقل شوند.

سیستم‌ های انتقال انرژی

در ساختمان‌های مرتبط با تولید و انتقال انرژی، مانند نیروگاه‌ها، داربست‌های فلزی به عنوان بخشی از سازه‌های حمایتی و انتقال نیرو استفاده می‌شوند.

ساختمان‌ های فولادی

در ساختمان‌های فولادی، داربست فلزی به عنوان عضو اصلی ساختمان به کار می‌رود. این داربست‌ها به صورت افقی و عمودی در سازه‌های فولادی قرار گرفته و بارهای ساختمان را به طور متناسب تحمل می‌کنند.

سیستم‌ های حمل و نقل عمومی

در ساختمان‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه‌های قطار و اتوبوس، داربست‌های فلزی به عنوان عناصر سازه‌ای استفاده می‌شوند. به طور کلی، خرید داربست‌ فلزی یا استفاده از آن، به این خاطر مهم است که استحکام، پایداری و امکانات تحمل بارهای زیاد در ساختمان‌ها را به عنوان یک عنصر بسیار حیاتی انجام می‌دهد. در اینجا علاوه بر کاربردهایی که ذکر کردیم، به تعدادی دیگر از این موارد به صورت موردی خواهیم پرداخت:
  1. نما با عرض یک متر
  2. کفراژ بست نما برای استحکام نما
  3. کفراژ‌بندی زیر بتن
  4. دیوار برای مراسمات و جداکردن افراد
  5. داربست برای بنرهای تبلیغاتی
  6. ساخت راه‌پله موقت در کارگاه‌ها
  7. ساخت پایه برای جرثقیل و دستگاه‌های بتن‌پاش
  8. نگهدارنده وسایل سنگین
  9. قفسه‌بندی و کمد در انبارها
  10. داربست فلزی در بیلبوردها
  11. ایجاد گیت ورودی و کنترل جمعیت
  12. ایجاد حفاظ موقت
امروزه با شکل‌گیری نیازهای جدید در پروژه‌ها، استفاده از داربست فلزی در چهارپایه‌های چرخ دار، داربست نما، داربست زیر بتن، داربست هیئات و بنر و داربست جان پناه هم افزایش پیدا کرده است. کاربردهای داربست فلزی به خوبی اهمیت استفاده از لوله، بست و رابط نو و با کیفیت را مشخص می‌کند. داربست فلزی 6 متری

مزایای خرید داربست فلزی

استحکام و سختی

داربست‌های فلزی از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آهن، یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که این مواد از استحکام و سختی بالایی برخوردارند. خرید داربست فلزی و کاربرد آن، می‌تواند قابلیت تحمل فشار و بارهای زیاد را به ساختمان ارائه ‌دهد.

قابلیت بازیافت و دورریزی

مواد اولیه استفاده‌شده برای تولید داربست‌های فلزی، معمولاً امکان بازیافت دارند؛ بازیافت موجب کاهش آثار منفی بر محیط زیست شده و خرید داربست فلزی را امری معقول جلوه می‌دهد. این مواد پس از دورریزی، به راحتی می‌توانند به فرایند تولید بازگشته و مجددا مصرف شوند.

استقامت در برابر عوامل محیطی

داربست‌های فلزی، مقاوم در برابر عوامل زیان‌آور محیطی مانند رطوبت، حرارت، آب شور و زنگ‌زدگی هستند. این ویژگی موجب ماندگاری بلندمدت و کاهش نیاز به تعمیرات مکرر می‌شود. لوله داربست

معایب خرید داربست فلزی

هدررفت انرژی حاصل از تولید

تولید داربست‌های فلزی نیاز به انرژی بالایی دارد که ممکن است به هدر رفتن منابع انرژی منجر شود. بهبود فرآیندهای تولید با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند این معایب را کاهش دهد.

هزینه تولید و نصب

تولید و نصب داربست‌های فلزی هزینه‌بر است و نسبت به گزینه‌های دیگر مانند داربست‌های بتنی ممکن است گران‌تر باشد. این هزینه می‌تواند در برخی از پروژه‌ها تأثیرگذار باشد و تصمیم به کاربرد آنها و خرید داربست فلزی را تحت تأثیر قرار دهد.

وزن بالا

داربست‌های فلزی به دلیل وزن بالا، به سازه‌های پشتیبان اضافی نیاز دارند. این وزن ممکن است در مراحل نصب و حمل‌ونقل مشکلاتی ایجاد کند و نیاز به تجهیزات خاصی برای حمل آنها داشته باشد. لوله داربست فلزی

اجزای داربست فلزی

در هنگام خرید داربست‌ فلزی توجه کنید که این محصول از اجزای مختلفی تشکیل شده‌ است. مهمترین اجزای یک داربست فلزی شامل موارد زیر است:
  1. ستون داربست: لوله‌ای عمومی که تکیه‌گاه داربست است. این لوله بار را به زمین منتقل کرده و به صورت عمود و یا کمی مایل قرار می‌گیرد.
  2. لوله‌های افقی سراسری:مهارکننده طولی داربست که به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند. این لوله‌ها، عمود بر ستون داربست نصب می‌شوند.
  3. لوله‌های زیرتخته‌ای: این لوله‌ها به صورت افقی و بین لوله‌های افقی سراسری و دیوار نصب می‌شوند. لوله‌های زیرتخته‌ای، تکیه‌گاه تخته‌های سکو هستند.
  4. شمع مایل: لوله‌ای است که بر روی زمین و یا ساختمان کناری قرار می‌گیرد و به صورت مایل نصب می‌شود.
  5. لوله‌های مهار: همان‌طور که از نام آن پیداست، این محصول در هنگام خرید داربست فلزی و کاربرد آن، به عنوان مهار برای جلوگیری از حرکت داربست استفاده شده و به صورت قطری بسته می‌شود.
  6. قید: لوله‌ای که داربست را به قید دیواره درگاهی متصل می‌کند.
  7. قید دیواره درگاهی: لوله‌ای که بین دو سطح یکپارچه با دیواره‌های پنجره، گوه‌کوبی می‌شود. برای مهار داربست به ساختمان از این قیدها استفاده می‌شود.
  8. لوله‌های عرضی: لوله‌های عرضی یا دستک‌های افقی داربست، بین دو لوله افقی سرتاسری قرار می‌گیرند.
  9. میله شکاف‌دار اتصال: برای اتصال داخلی دو لوله به هم استفاده می‌شود که در زمان خرید داربست فلزی باید حتما نسبت به وجود آن توجه داشته باشید.
  10. پایه مهار:برای استحکام بخشیدن به قید دیوار درگاهی در بین دو لغاز استفاده می‌شود.
  11. بست پله‌ای داربست و صفحه پله: برای ایجاد پله و همچنین پاگرد در بدنه داربست، برای تسهیل دسترسی و کاهش خطر نصب می‌شود.
  12. اتصالات جهت پل زیر سقف: این اتصال به بالای لوله‌های عمودی نصب می‌شود. نقش این اتصالات محکم‌کردن داربست به پل‌های زیر سقف است.
  13. پل: لوله‌ افقی است که روی لوله‌های زیرتخته‌ای یک پنجره تکیه می‌کند. در واقع، پل‌ها تکیه‌گاه لوله‌های زیرتخته‌ای میانی هستند.
  14. بست راست گوشه: این بست که به بست قائمه نیز معروف است، ستون داربست را به لوله افقی سرتاسری متصل می‌کند.
  15. بست گردان:دو لوله را با زاویه مورد نظر به هم متصل می‌کند. معمولاً برای اتصال یک مهار به ستون یا لوله افقی سراسری به کار می‌رود.
  16. بست لوله زیرتخته‌ای: برای اتصال لوله زیرتخته‌ای به لوله افقی سراسری به کار می‌رود. این نوع اتصال، غیر باربر است.
  17. بست خاردار: برای اتصال لوله‌های دو تکه استفاده می‌شود.
  18. بست بوشی: سر لوله‌ها را از داخل به هم متصل می‌کند.
  19. مهار انتهایی: این بست‌ها به بخش انتهایی لوله‌ها بسته می‌شوند.
  20. صفحه زیر ستون: صفحه‌ای که در بخش زیرین ستون قرار دارد. سطح اتکای این صفحه حداقل ۰.۲۲۵ متر مربع است.
  21. پایه قابل تنظیم:پایه‌ای که در هنگام خرید داربست فلزی و کاربرد آن، به دیواره داخلی پایین داربست متصل می‌شود. ارتفاع پایه داربست توسط این بخش قابل تنظیم است.
  22. توپی‌های پلاستیکی: قطعات پلاستیکی شبیه قارچ که در انتهای لوله‌های داربست بسته می‌شوند تا از افراد در برابر برخورد با سرلوله‌ها محافظت کنند.

لوله داربست 14 کیلویی

انواع داربست فلزی

داربست تک

خرید داربست فلزی تکی عموماً برای سنگ‌تراشی آجری استفاده می‌شود و به آن داربست لایه آجری نیز می‌گویند. داربست تک متشکل از استانداردها، دفتر کل، پاتلوگ و… است که به موازات دیوار در فاصله حدود ۱.۲ متری قرار دارد. فاصله بین استانداردها حدود ۲ تا ۲.۵ متر است. لجرها استانداردها را در فاصله عمودی ۱.۲ تا ۱.۵ متر به هم متصل می‌کنند. پوتلوگ‌ها از سوراخ باقی‌مانده در دیوار تا یک انتهای دفتر خارج می‌شوند. پوتلاگ‌ها در فاصله ۱.۲ تا ۱.۵ متر قرار می‌گیرند.

داربست دوتایی

داربست دوتایی معمولاً برای سنگ‌تراشی استفاده می‌شود، بنابراین به آن داربست سنگ‌تراشی نیز می‌گویند. در دیوارهای سنگی، ایجاد سوراخ در دیوار برای نگه داشتن پوتلاگ‌ها سخت است. بنابراین، دو ردیف داربست برای استحکام آن ساخته شده‌است. ردیف اول ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر از دیوار فاصله دارد و ردیف دیگر از ردیف اول ۱ متر فاصله دارد. سپس putlog هایی قرار می‌گیرند که توسط هر دو فریم پشتیبانی می‌شوند. برای قوی‌تر کردن آن، شن‌کش‌ها و مهاربندهای متقاطع در نظر گرفته شده‌است. در هنگام خرید داربست فلزی دقت کنید که به داربست دوتایی، داربست مستقل هم می‌گویند.

داربست کنسولی

نوعی داربست است که در آن استانداردها بر روی یک سری سوزن پشتیبانی می‌شوند و سوزن‌ها از سوراخ‌های دیوار خارج می‌شوند. نام دیگر این داربست، تک قاب است. در نوع دیگر سوزن‌ها در داخل طبقات از طریق بازشوها بندکشی می‌شوند و به آن داربست مستقل یا دو قاب می‌گویند. در هنگام ساخت داربست‌های کنسول باید دقت شود. به طور کلی داربست‌های کنسولی در شرایطی مانند زمانی که زمین ظرفیت پشتیبانی از استانداردها را ندارد، وقتی قرار است زمین نزدیک دیوار عاری از ترافیک باشد و زمانی که قسمت بالایی دیوار در حال ساخت است، استفاده می‌شود.

داربست معلق

در داربست‌های معلق، سکوی کار به کمک سیم بوکسل یا زنجیر و… از پشت بام آویزان می‌شود، بنابراین می‌توان آن را تا سطح مورد نیاز، بالا یا پایین آورد. خرید داربست فلزی و استفاده از آن، برای تعمیرات، نقاشی و امورات دیگر صورت می‌گیرد.

داربست پایه دار

در داربست  Trestle، سکوی کار بر روی سه پایه یا نردبان متحرک، پشتیبانی می‌شود. این داربست معمولاً برای کارهای داخل اتاق مانند نقاشی، تعمیرات و… تا ارتفاع ۵ متر کاربرد دارد.

داربست فولادی

داربست فولادی توسط لوله های فولادی ساخته می‌شود که توسط جفت یا اتصالات فولادی به یکدیگر ثابت می‌شوند. ساخت یا برچیدن آن بسیار آسان است. استحکام بیشتر، دوام بیشتر و مقاومت بالاتر در برابر آتش دارد. مقرون به صرفه نیست اما ایمنی بیشتری را برای کارگران فراهم می‌کند. بنابراین، امروزه به طور گسترده از آن استفاده می‌شود.

داربست خرپا

ساختار داربست‌های خرپا به این شکل است که صفحه‌ای مسطح و صاف روی پایه‌هایی مثلثی‌شکل قرار می‌گیرد. دلیل خرید داربست فلزی خرپا و ساخت آن، این است که کارگر بتواند به راحتی روی آن بایستد. همچنین به آسانی بتواند سطوحی که خیلی بلند نیستند مثل دیوار یا سقف خانه را نقاشی و رنگ کند.

برجک متحرک

در جایی که به برپاسازی سریعِ داربست نیاز داشته باشیم، می‌توانیم این نوع سازه را انتخاب کنیم. به منظور حفظ ایمنی کار، نباید ارتفاع سکوی کار از سطح زمین یا از طبقه‌ای که این سازه روی آن بنا شده، از 6 متر بیشتر شود.

داربست رينگ لاک

سیستم داربست رینگ لاک نوعی سیستم مدولار است که به کارگران اجازه می‌دهد با سرعت و کارایی بالا این سازه را نصب، استفاده و دمونتاژ کنند. این کار باعث کاهش زمان پروژه و هزینه نیروی انسانی می‌گردد. سرعت، ایمنی، و ظرفیت باربری بالا از مزایای مهم این نوع سیستم می‌باشد. داربست فلزی 6 متری

نکات مهم اجرای داربست فلزی

تنها خرید داربست فلزی نیست که اهمیت زیادی دارد، بلکه پیاده‌سازی داربست به صورت نادرست، مشکلات فراوانی به دنبال دارد. بنابراین این کار باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود. به منظور حفظ پایداری و ایمنی این سازه، باید مواردی در اجرای آن رعایت شود. در ادامه برخی از این موارد را بیان می‌کنیم:
  1. پایه‌ای که ستون‌های این سازه بر روی آن قرار گرفته و بسته می‌شوند، باید محکم بوده و حتی‌المقدور بر روی صفحات زیر ستون قرار داشته باشد. به این علت پس از خرید داربست فلزی و نصب آن، نمی‌توان در انجام این کار از آجرهای آزاد استفاده نمود.
  2. تخته‌ها و یا پلتفرم‌های چیده شده بر سکوی این سازه، باید به صورت نزدیک به یکدیگر قرار گرفته باشند.
  3. بسته به ضخامت تخته‌های استفاده شده در این سازه، فاصله مناسب برای لوله‌های زیر تخته تعیین می‌گردد.
  4. باید بر روی تمامی سکوهای با بیش از 2 متر ارتفاع از تخته و یا پلتفرم فلزی استفاده شود.
  5. حداقل پهنای لازم برای سکوهایی که فقط برای ایستادن مورد استفاده قرار می‌گیرند برابر با 60 سانتی‌متر بوده و این مقدار برای سکوهایی که مصالح نیز بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد برابر با 85 سانتی‌متر می‌باشد.

خطرات استفاده از داربست فلزی

کاربرد داربست فلزی علی‌رغم مزایای بسیاری که دارد، می‌تواند با خطراتی هم همراه باشد، خطراتی مانند: سقوط از ارتفاع، یکی از خطراتی است که‌ جان کارگران و تمامی اشخاصی که بر روی داربست هستند را تهدید می‌کند. لازم است تمامی افراد از کمربندهای ایمنی که آن‌ها را به یک لوله‌ امن متصل می‎کند، استفاده کنند. این کمربندها باعث می‌شوند که وقتی فرد سقوط می‌کند، توسط جلیقه‌ای که به این کمربند متصل است، نگه داشته شوند. برخورد اشیا و ضربه به سر نیز یکی از اتفاقاتی است که متأسفانه برای بسیاری از کاربران داربست ممکن است اتفاق بیفتد. برای اینکه از آسیب جدی در امان باشید، در هنگام کار حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. توجه کنید که کلاه ایمنی باید چانه‌بند نیز داشته باشد. یکی دیگر از خطراتی که تهدیدکننده‌ جان افراد در هنگام خرید داربست فلزی  و کاربرد آن است، خطر برق‌گرفتگی می‌باشد. برای جلوگیری از این آسیب، حتماً در هنگام کار، افراد باید از دستکش‌های عایق استفاده کنند و از خطوط انتقال برق نیز فاصله بگیرند.

نکات ایمنی برای بستن داربست فلزی

در زمان بستن داربست بهتر است نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، در نظر داشته باشید:
  1. از افراد ماهر و آموزش‌دیده برای نصب داربست باید استفاده کرد.
  2. از بکارگیری لوله‌ها و گیره‌های شکسته در هنگام بستن داربست پرهیز شود.
  3. از پرتاب لوله‌ها و گیره‌ها به سمت پایین جداً خودداری شود. ممکن است آسیب جدی به این تجهیزات وارد شود.
  4. حتماً شخصی که داربست را می‌بندد، باید مرتب پایه‌های داربست را بررسی کند. توزیع نیرو بین تمام پایه‌ها باید به درستی انجام شود.
  5. در زمان خرید داربست فلزی دقت کنید که داربست خوب، داربستی است که پایه‌های آن در یک خط مستقیم قرار داشته باشند.
  6. بهتر است بست‌ها به صورت منظم روغن‌کاری شوند.
  7. گاهی گیره‌ها به دلایلی مانند پوسیدگی و یا حتی اتصال نادرست، مقاومت خود را پس از مدتی از دست می‌دهند و باعث جدا‌شدن لوله‌ها از هم و در نهایت ریزش داربست می‌شوند. برای جلوگیری از این مسئله حتماً از تجهیزات باکیفیت استفاده کنید.
  8. بازرسی‌های دوره‌ای، مثلاً هفته‌ای یک‌بار از داربست برای بررسی صحت و سلامت آن را جدی بگیرید. این مسئله خصوصاً در زمانی که طوفان یا زلزله‌ای اتفاق افتاده‌، بسیار اهمیت دارد.
  9. برای بستن داربست حتما از متخصص کمک بگیرید.

بهترین داربست

اسپیس فریم چیست؟

اسپیس فریم شبیه به داربست است، ولی در تعریفی کامل‌تر سازه‌های اسپیس فریم (space frame) فرم‌های هندسی متحدی هستند که به شکل منظم در کنار همدیگر قرار گرفته و با تقسیم نیروی وارده به وسیله وزن سازه، در برابر استحکام غرفه‌ها از زیبایی قابل توجهی برخوردار می‌شوند. اسپیس فریم یا به عبارتی دیگر داربست نمایشگاهی در کنار خرید داربست فلزی ، جزو تجهیزات و سازه‌های نمایشگاهی محسوب می‌گردد. با ترکیب اسپیس فریم و داربست نمایشگاهی جدید می‌توان غرفه و سازه‌های نمایشگاهی متنوعی را ایجاد نمود. کلمه اسپیس فریم که یک عبارت انگلیسی است، به معنی سازه فضایی می‌باشد. اسپیس فریم به دلیل ساختار مولکولی فضایی که دارد، به این نام معروف شده است. تفاوت بین اسپیس فریم و داربست در شکل ظاهری و تنوع شکل‌پذیری است. این محصول در اندازه‌های گوناگون از جهت سایز قابل ساخت می‌باشد و در رابطه با اتصالاتی مانند قفل یا بست اسپیسی به یکدیگر وصل می‌گردند. از خواص اسپیس فریم کاربری مناسب، تامین زیبایی بصری بیننده، برخورداری از استحکام کافی پس از احداث، در نظر گرفتن حالت بهینه در حجم تولید به منظور جلوگیری از هزینه بیشتر به خریدار، می‌توان اشاره کرد.

مدت زمان نصب داربست فلزی

مدت زمان نصب داربست فلزی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به نوع داربست، ارتفاع مورد نیاز و پیچیدگی کار اشاره کرد. یکی از عوامل تأثیرگذار در زمان نصب داربست، خرید داربست فلزی در انواع مختلف است. بسته به نیازها و مشخصات پروژه، نوع داربست مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است از داربست‌های استاندارد یا داربست‌های سفارشی و ویژه استفاده شود. هر نوع داربست ممکن است نیاز به مدت زمان متفاوت یا تجهیزات خاص خود برای نصب باشد. عامل دیگری که بر زمان نصب داربست تأثیر می‌گذارد، ارتفاع مورد نیاز است. ارتفاع بالای داربست به عنوان یک فاکتور زمان‌بر در نصب محسوب شود، زیرا نیاز به تجهیزات و روش‌های خاصی برای رسیدن به ارتفاع مورد نیاز وجود خواهد داشت. از طرفی پیچیدگی پروژه هم می‌تواند تأثیر زیادی در زمان نصب داربست داشته باشد. در صورتی که پروژه دارای جزئیات پیچیده و مشکلات فنی خاصی باشد، زمان نصب ممکن است بیشتر از حالت عادی باشد. مثلا امکان دارد نمای ساختمان با خمیدگی‌های نامتوازنی در یک بُعد از ساختمان همراه باشد که در ابعاد دیگر ساختمان کارایی نداشته باشد. در این پروژه‌ها برای هر قسمت از ساختمان، به خرید داربست فلزی مخصوص نیاز خواهیم داشت.

خلاصه

در این مقاله داربست‌های مختلف مانند داربست تک، داربست دوتایی، داربست کنسولی، داربست فولادی، داربست پایه‌دار، داربست معلق، داربست خرپا و… را بررسی کردیم. تعدادی از انواع داربست‌ به منظور کار بر روی نمای داخلی ساختمان کاربرد دارد و تعدادی دیگر به منظور انجام نمای بیرونی پروژه استفاده می‌شوند. ساختار داربست‌ها نیز با توجه به کاربرد هریک، مختلف است و به همین خاطر در هنگام تهیه و خرید داربست فلزی ، حتما به شرایط ساختمان و مراحل اجرایی کار، در کنار نکات ایمنی توجه مورد نیاز را داشته باشید.